Statystyki

  • Odwiedziło nas: 474801
  • Do końca roku: 278 dni
  • Do wakacji: 85 dni

Kartka z kalendarza

Rozwój mowy - artykuł

Wspomagania rozwoju mowy dziecka

Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na globalny rozwój jego osobowosci. Dziecko poznaje otaczajacy swiat dzięki rozumieniu mowy, a umiejętnosć mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, uczucia, pragnienia. Rozwój mowy dziecka przyspieszaja częste kontakty słowne z otoczeniem. Zaniedbania w tym względzie moga spowodować opóznienie mowy u dziecka lub jej zaburzenia. Optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju mowy rodzice moga zapewnić dziecku już od momentu jego narodzin. Sa, bowiem osobami przebywajacymi z dzieckiem najdłużej, maja więc największe możliwosci wpływania na jego rozwój. Sa też pierwszym i najważniejszym wzorem, który dziecko będzie próbowało nasladować. Co powinni, a czego nie powinni robić rodzice, aby wspomagać rozwój mowy dziecka? Oto najważniejsze zalecenia:

Tak postępujmy

1.Mówmy do dziecka, już od pierwszych dni jego życia, dużo i spokojnie. Nie podnosmy głosu zwracajac się do niego.
2.Nasze wypowiedzi powinny być poprawne językowo, budujmy krótkie zdania, używajmy prostych zwrotów, modulujmy własny głos.
3.Kiedy dziecko wypowie jakies słowo, zdanie starajmy się rozszerzyć jego wypowiedz, dodajac jakies słowa.
4.Mówmy dziecku, co przy nim robimy, co dzieje się wokół niego. Niech mowa towarzyszy spacerom, zakupom, pracom domowym.
5.Mówmy do dziecka zwracajac uwagę, aby widziało nasza twarz - będzie miało okazję do obserwacji pracy artykulatorów.
6.Karmienie piersia zapewni dziecku prawidłowy rozwój układu artykulacyjnego.
7.Od najmłodszych lat uczymy dbałosci o higienę jamy ustnej. Pamiętajmy, aby dziecko nauczyło się gryzć i żuć.
8.Zwracajmy uwagę, aby dziecko oddychało nosem; w przypadku, gdy dziecko oddycha ustami, prosimy pediatrę o ustalenie przyczyny.
9.Odpowiadajmy na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpujaco.
10.Opowiadajmy i czytajmy dziecku bajki, wierszyki, wyliczanki. Uczmy krótkich wierszy na pamięć.
11. Ogladajmy z dzieckiem obrazki: nazywajmy przedmioty i opisujmy sytuacje prostymi zdaniami.
12. Spiewajmy z dzieckiem. Jest to ćwiczenie językowe, rytmiczne, a zarazem terapeutyczne.
13. Rysujmy z dzieckiem, mówmy, co kreslimy - ...teraz rysujemy kotka. To jest głowa, tu sa oczy, nos.... Zachęcajmy dziecko do wypowiedzi nt. rysunku.
14. Wspólnie ogladajmy telewizję, wybierajmy programy własciwe dla wieku dziecka. Komentujmy wydarzenia pojawiajace się na ekranie, rozmawiajmy na ich temat.
15. Starajmy się, aby zabawy językowe i dzwiękonasladowcze znalazły się w repertuarze czynnosci wykonywanych wspólnie z dzieckiem. Wybierajmy do zabaw własciwa porę.
16.Zachęcajmy swoje dziecko do mówienia (nie zmuszajmy!); chwalmy je za każdy przejaw aktywnosci werbalnej; dostrzegajmy każde, nawet najmniejsze osiagnięcie, nagradzajac je pochwała.
17.Dołóżmy wszelkich starań, aby rozmowa z nami była dla dziecka przyjemnoscia.
18. Jeżeli dziecko osiagnęło już wiek, w którym powinno dana głoskę wymawiać (więcej - tutaj) a nie robi tego, skonsultujmy się z logopeda.
19. Jeżeli dziecko ma nieprawidłowa budowę narzadów mowy (rozszczepy warg, podniebienia, wady zgryzu lub uzębienia), koniecznie zapewnijmy mu opiekę lekarza specjalisty, ponieważ wady te sa przyczyna zaburzeń mowy.

Tego nie róbmy

1.Unikajmy podawania dziecku smoczka typu gryzak, zwracajmy uwagę, aby dziecko nie ssało palca. Następstwem tych niepożadanych zachowań mogą być wady zgryzu, które prowadza do wad wymowy, np. wymowa międzyzębowa.
2.W trakcie rozmowy z dzieckiem unikajmy zdrobnień i spieszczeń (języka dziecinnego), dostarczajac dziecku prawidłowy wzorzec językowy danego słowa.
3.Nie zaniedbujmy chorób uszu, gdyż nie leczone moga prowadzić do niedosłuchu, a w następstwie do dyslalii lub niemoty.
4.Nie gasmy naturalnej skłonnosci dziecka do mówienia obojętnoscia, cierpka uwaga, lecz słuchajmy uważnie wypowiedzi, zadawajmy dodatkowe pytania, co przyczyni się do korzystnego rozwoju mowy.
5.Nie poprawiajmy wymowy dziecka żadając, by kilkakrotnie powtarzało dane słowo. Niech z naszego języka znikna słowa :Powtórz ładniej, Powiedz lepiej. Wychowanie językowe to nie tresura.
6.Nie zawstydzajmy, nie karzmy dziecko za wadliwa wymowę.
7.Nie zmuszajmy dziecka leworęcznego do posługiwania się ręka prawa w okresie kształtowania się mowy. Naruszanie w tym okresie naturalnego rozwoju sprawnosci ruchowej zaburza funkcjonowanie mechanizmu mowy. Często prowadzi to do zaburzeń mowy, a w szczególnosci do jakania.
8.Nie wymagajmy od dziecka zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek. Dziecko nie przygotowane pod względem sprawnosci narzadów artykulacyjnych, niedostatecznie różnicujace słuchowo dzwięki mowy, a zmuszane do wymawiania zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać. W ten sposób przyczyniamy się do powstawania błędnych nawyków artykulacyjnych, trudnych do zlikwidowania.


Materiał przygotowała Bożena Borowiak